woensdag 26 juni 2013

De Oude Stad

Oude Stad

Laatst vond ik op de rommelmarkt een stapeltje oude foto's.
Ze trokken meteen mijn aandacht en kon ze voor een euro meenemen.
Thuis gekomen ging ik ze eens op mijn gemak bekijken en zag dat het ging om hele oude foto's, vermoedelijk gemaakt in een Oude Stad.
Ook zat er een soort van plattegrond bij, waarvan ik vermoede dat deze van de Oude Stad was.
Op de foto's waren rare afbeeldingen te zien van dieren en mensen.
Een van de afbeeldingen kwam me bekent voor, ik had al eens het zelfde beeld in Parijs gezien. Na wat speurwerk op internet kwam ik er achter dat het een afbeelding van koning Darius moest zijn.

Dat betekende dat de foto's gemaakt moesten zijn in een gebouw uit de Perzische tijd. Een andere foto bevestigde mijn conclusies, daarop stond een stierenkop. Deze kwamen voor in het paleis van koning Darius en ondersteunde het dak.


Op internet vond ik de originele Stierenkop.

Op een andere foto stond een afbeelding van een soort jachttafereel Een koning in een strijdwagen die jacht maakt op leeuwen.
Op de foto zijn ook nog een klipdas en een aasgier te zien.
De aasgieren waren in die tijd de vuilophalers in de steden. Zo waren bij het paleis van koning Darius aan de ene kant de door belastingheffing verkregen wilde dieren te zien (tijgers, leeuwen e.d) en aan de andere kant de aasgieren en jakhalsen die alle afval kwamen opruimen.
Als belasting liet Darius zich betalen met bijzondere dieren, dit ging soms heel ver zoals ik op een van de foto's zag.
Er zaten nog wat foto's in het doosje hierop waren fabeldieren te zien,sommige afbeeldingen waren nog maar moeilijk te zien.

In het doosje zat nog een bijna onleesbaar kaartje. Een deel van de naam was nog zichtbaar: Erik van V......, de rest was onleesbaar.

Ik zal de overgebleven foto's nog eens nader bestuderen, misschien kom ik dan achter de maker van de foto's. Hoewel ze zijn al erg oud en versleten, dus dat zal wel moeilijk worden.
De Oude Stad vinden lukt misschien wel eerder denk ik. Sommige afbeeldingen komen me wel erg bekend voor. Ik moet weten waar dit is, het lijkt me erg leuk om deze Oude Stad of Stad der Oudheid hoe je het ook noemen wilt te bezoeken.

Mochten jullie nog tips hebben waar dit kan zijn dan houd ik me aanbevolen. ;>)

1 opmerking:

  1. wouw, waar zou dat kunnen zijn? wel een hele bijzondere vondst!

    irma van P.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor u reactie,

Wim Lagendijk