zondag 9 juni 2013

Alle dagen van de week : ZONDAG

Ik heb heel veel reacties gehad op mijn vorige Blog "Naar het einde van de wereld". Ben blij met alle positieve reacties.
Dat geeft mijn ook weer energie om wat meer te schrijven op mijn Blog.

Vandaag wil ik beginnen om de komende week iedere dag een stukje te schrijven.
In Amersfoort bevind zich een kunstwerk dat "Der Zyklus" heet.

Op een bronzen plaat op de Hof staan alle dagen van de week.

Verwijzend naar een steeds maar doorgaande cyclus is er in de bestrating van de Muurhuizen ook een spoor van bronzen platen te vinden. Deze zeven elementen verwijzen naar de hemellichamen.
De hemellichamen en dagen van de week corresponderen weer met elkaar:
zondag/zon, maandag/maan, dinsdag/mars, woensdag/Mercurius, donderdag/jupiter, vrijdag/venus en zaterdag/saturnus.
De kunstenaar: Norbert Radermacher, laat iedereen vrij in zijn gedachten om iets met zijn kunstwerk te doen.
Ik bedacht me dat je dus ook iedere dag een kort verhaal zou kunnen schrijven.

ZONDAG


Het is stil op de Muurhuizen, alleen een vrouw met een hond loopt door de verlaten straat. Eeuwen oude huizen kijken stilletjes op haar neer.De Dieventoren heeft al vele mensen zien komen en gaan, sommige gedwongen andere vrijwillig. In de straat voor de toren is een zon afgebeeld, die staat voor de zondag in het kunstwerk, maar misschien ook wel voor de ZONdaars die in de Dieventoren werden opgesloten. In de verte hoor ik de klokken van de St'Joriskerk luiden, die roept de zondaars op om naar de kerk te komen. Langzaan vullen de straten rond de Muurhuizen zich met mensen. De stad begint te ontwaken en komt tot leven. Langs statige huizen en bloeiende geveltuinen vervolg ik mijn weg verder de Muurhuizen in. Onderweg naar Maandag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor u reactie,

Wim Lagendijk