vrijdag 14 juni 2013

Alle dagen van de week: VRIJDAG

VRIJDAG

Vrijdag de naam is afgeleid van Venus.

Het teken van vrijdag is te vinden op de hoek van Muurhuizen en Bloemendalse Binnenpoort.
Ik moet nu kiezen zal ik iets schrijven over de Muurhuizen, de Bloemendalse Binnenpoort of over Venus? Of toch maar over alle 3?
Alle 3 dan maar:

Bloemendalse Binnenpoort.
De Bloemendalse Binnenpoort vanaf de Weverssingel. Anonieme 18e eeuwse tekening naar de situatie van 1628.

De Bloemendalse Binnenpoort heette oorspronkelijk de Havickerpoort, genoemd naar het Havik, de binnenhaven van het oude Amersfoort. De weg door de poort leidde naar Hoogland en liep door het gebied Bloemendal, direct buiten de poort. Vandaar de naam Bloemendalsepoort. De Havickerpoort was een zware vierkante toren met een onderdoorgang. Gezien het aangetroffen baksteenformaat is de toren aan het einde van de 13de eeuw gebouwd, kort na de stadsrechtverlening. Omstreeks 1425 raakte de poort buiten gebruik door de aanleg van de nieuwe Bloemendalsebuitenpoort in de tweede stadsmuur. Toch heeft de poort nog tot 1660 in de stad gestaan: zo is de poort nog goed te zien in 1657 op de stadsplattegrond van Janssoinius / De Wit.
Het enige wat nog rest is de straatnaam ter plekke, Bloemendalse Binnenpoort.

Muurhuizen
Min of meer cirkelvormige straat rond het centrum van de stad; tweederde van de cirkel heet Muurhuizen, het overige derde deel heet Breestraat en Krankeledenstraat. De straat is genoemd naar een reeks huizen, die sinds de XVIe eeuw gebouwd is op de plaats van de eerste stadsmuur. Toen in het midden van de XVe eeuw de tweede stadsmuur gesloten was, verloor de eerste haar functie. Op de plaats van de in onbruik geraakte Muur werden, gebruik makend van stukken muur en van stenen uit de muur, aan de grachtzijde (oneven nummering) de Muurhuizen gebouwd.

Venus

Venus geeft wel erg veel mogelijkheden om iets over te schrijven, neem ik de planeet of de godin. De Venus van Milo of het schilderij de geboorte van Venus van Sandro Botticelli.

Of toch iets over het liedje Venus van de Nederlandse band Shocking Blue.

Over de Godin:
Aphrodite/Venus
In de Griekse mythologie is Aphrodite de godin van de liefde en de vruchtbaarheid. De Romeinen noemden haar Venus. In de beeldende kunst wordt ze vaak vergezeld door haar hulpje Eros, wiens liefdespijlen onweerstaanbaar zijn. Aphrodite was de dochter van oppergod Zeus en Dione. Een ander verhaal vertelt dat zij niet is geboren, maar verrezen uit het schuim van de zee.

Aphrodite trouwde met de smid van de goden, Hephaistos, maar had daarnaast verschillende verhoudingen met andere goden en stervelingen. Bij Anchises kreeg zij een zoon, Aeneas, de held uit het beroemde heldendicht Aeneïs van Vergilius.

Aphrodite stond aan de wieg van de Trojaanse oorlog. De Trojaan Paris moest in een schoonheidswedstrijd kiezen welke godin het mooist was: Hera, Athena of Aphrodite. Paris koos Aphrodite, die hem als dank de mooiste vrouw van de wereld beloofde. Door deze Spartaanse vrouw, Helena, te schaken, ontketende Paris de Trojaanse oorlog.

Via het schilderij van Sandro Botticelli kom ik ongemerkt bij Aphrodite's Child. Op een van hun platen hoezen staat een gedeelte van het schilderij.

De groep Aphrodite's Child was een Griekse progressieve rockgroep.
De groep bestond uit Demis Roussos (zang, bas), Vangelis Papathanasiou (toetsen), Lucas Sideras (drums) en Anargyros Koulouris (gitaar). Aphrodite's Child had in de jaren 1968-1971 een aantal hits in Europa, zoals Rain and tears, I want to live, Marie Jolie, It's five o'clock en Spring summer winter and fall.

Een van de mooiste nummers van de groep vind ik al jaren
Rain and Tears
. Hieronder een vertaling.
Regen en tranen zijn hetzelfde
Maar in de zon moet je het spel spelen
Wanneer je huilt in de winter
Kan je doen alsof het alleen maar de regen is

Hoe vaak heb ik
Tranen uit je blauwe ogen zien komen
Regen en tranen zijn hetzelfde
Maar in de zon moet je het spel spelen

Geef me een onzekere liefde
Ik heb een onzekere liefde nodig

Regen en tranen in de zon
Maar in je hart
Voel je de waaier van de regenboog

Regen of tranen laten zich beide zien
Want in mijn hart zal nooit een zon zijn
Regen en tranen zijn hetzelfde
Maar in de zon moet je het spel spelen


Zo zijn we bijna weer bij mijn uitgangspunt de Zon. Nog een dag te gaan de zaterdag komt eerst nog.
Of ik dan mijn verhaal kan doen is nog onzeker. Ik wil die dag op de fiets van Amersfoort naar Delft. Dus misschien moet ik de zondag wel gebruiken om zaterdag te beschrijven.

Alvast iets over zaterdag de dag van Saturnus:
Onderweg, op de zesde dag, vond ik Saturnus.
Centraal in mijn leven , was hij daar.
Als een magneet trekt hij me aan en
stoot hij me af.
Met hem als gids beweeg ik,
langs de nooit-eindigende-Lus.
Draai ik rond, om mijn oorsprong,
telkens opnieuw, telkens anders,
zo kom ik telkens weer op de volgende zevende dag.
Alejandra Slutzky
Bijdrage aan ‘ Uitgelezen Wandeling Amersfoort’, 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor u reactie,

Wim Lagendijk