dinsdag 8 september 2009

Via Amsterdam naar Rusland en China

Vandaag heb ik samen met een vriendin een korte wereldreis gemaakt. Vanmorgen vertrokken we met de trein naar Amsterdam. Eerst koffie in het Smits Koffiehuis tegen over het Centraal Station. Daarna zijn via de Oudezijds Voorburgwal, Nieuwe Hoogstraat en de Jodenbreestraat naar de Amstel gelopen om daar de Hermitage te bezoeken.
Het gebouw waar nu de Hermitage Amsterdam is gevestigd, was 324 jaar lang een tehuis voor ouderen. Toen aan het einde van de twintigste eeuw bleek dat zorginstelling Amstelhof niet meer voldeed aan de eisen van de tijd, werd gezocht naar een nieuwe bestemming. Sinds juni 2009 is hier de Hermitage Amsterdam gevestigd.

Op dit moment is er in de Hermitage een prachtige tentoonstelling te zien die geheel gewijd is aan het Russische hof in de negentiende eeuw. U waant zich in de tijd van de laatste zes Romanov-tsaren, die hun residentie hadden in het Winterpaleis, aan de Neva-rivier in St.-Petersburg.

De grote tentoonstellingszalen in het gebouw zijn ingericht rond twee belangrijke aspecten van het rijke hofleven: het hofprotocol en het hofbal. In de Audiëntiezaal, waar alles volgens protocol verloopt, wachten u staatsiejaponnen, hofkostuums en de beroemde Romanov-troon. In de Balzaal bent u te gast op een wervelend dansfeest. Hier zijn overweldigende kostuums en ontelbare schitterende accessoires te bewonderen. De kabinetten naast de grote zalen vertellen u alles over St.-Petersburg, de tsaren, hun familie, de ceremonies en de feesten.Bron: website Hermitage

©Hermitage



©Hermitage

We waande ons dan ook echt een beetje aan het Russische hof. Gelukkig waren we vroeg zodat we nog rustig konden kijken. Maar tegen 1 uur werd het erg druk en zijn we Amsterdam in gegaan om wat te eten.

Na een leuke wandeling langs Stopera en Waterlooplein zijn we naar de Zeedijk gelopen om met name de Chinesche winkeltjes te bekijken. Natuurlijk mocht een bezoek aan de Chinesche tempel op de Zeedijk daaraan niet ontbreken.

De Fo Guang Shan He Hua Temple is de grootste, in traditioneel Chinese paleisstijl gebouwde, tempel in Europa. De uitstraling is Chinees, dat neemt echter niet weg dat het boeddhisme en de beoefening daarvan universeel is en alle uiterlijke kenmerken en culturen overstijgt.








Een kleine toelichting over de tempel heb ik van de website van de tempel gehaald:

WAT BETEKENT DE NAAM VAN DE TEMPEL: " HE HUA"?

" He " wordt ongeveer uitgesproken als "ge" in " geluk " en is het Chinese woord voor lotus. " hua ", waarvan de uitspraak lijkt op een snel uitgesproken goewà, betekent bloem. De lotusbloem tempel dus. De lotus is een bijzondere soort waterlelie en speelt van oudsher een belangrijke rol in het boeddhisme. Met zijn wortels in het aardse slijk groeit hij uit tot een prachtige, kleurige en zuivere bloem die uit het water groeit en naar de hemel reikt. Hij is het symbool voor de verlichting en Boeddha wordt vaak staand of zittend op een open lotusbloem afgebeeld.
Een tweede betekenis van " he " is te vinden in het Chinese woord Helan, wat Holland betekent. Zo is " He Hua " ook op te vatten als " Hollandse bloem in het boeddhisme ". En één van de doelstellingen van de tempel is zeker om mee te helpen aan het verder tot bloei komen van het Nederlandse boeddhisme.

WAT ZIEN WE IN DE TEMPEL ?

In de hoofdzaal, de Guan Yin Shrine, staat het beeld van Avalokitesvara, in het Chinees Guan Yin Bodhisattva genaamd, centraal. Haar naam betekent " de wijze vol van mededogen die ziet ". Zij ziet met haar duizend ogen, in iedere hand één, al het lijden in de wereld en biedt de lijdende mens hulp. Haar duizend handen symboliseren haar vermogens om alle levende wezens te redden. Daarnaast is ze Amitabha Boeddha behulpzaam bij het begeleiden van mensen naar zijn Westelijke Zuivere Land. Dit is de reden dat vaak een kleine afbeelding van Amitabha in haar kroon voorkomt. Guan Yin Bodhisattva wordt op vele verschillende manieren weergegeven. De verschillende houdingen van de handen, ofwel moedra's, worden in beelden gebruikt als weergave van bepaalde boeddhistische begrippen, leerstellingen of gebeurtenissen in het leven van de Boeddha. Iedere houding heeft een bepaalde betekenis die vaak diepgaander is dan met woorden beschreven kan worden. Evenzo dragen de lichaamshoudingen van de beelden - liggend, zittend of staand - een symbolische betekenis.


Voor degene die meer willen weten over de tempel verwijs ik naar de website van de tempel: http://www.ibps.nl/nl/hehuatempel.htm


Daarna zijn we via de "Korte Stormsteeg" en de "Korte Niezel" richting Dam gelopen om daar nog even op het terras bij de Nieuwe Kerk van de zon te genieten.

1 opmerking:

  1. Dank voor deze uitgebreide informatie over de Fo Guang Shan die ik binnenkort voor het eerst hoop te bezoeken. In mijn artikel over de spirituele schatten die onze voorvaderen van de VOC destijds hebben laten liggen, komt ook deze tempel aan bod, als voorbeeld van Chinese of Taiwanese cultuur die je zelf kunt ervaren.
    Een directe link naar mijn artikel vind je hier:
    http://zilvervis.wordpress.com/2010/10/26/reis-door-de-voc-domeinen/

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor u reactie,

Wim Lagendijk