zondag 5 juli 2009

Weekendje Beekbergen

Dit weekend waren we samen met fietsvrienden Coby en Kees in Beekbergen. Coby en Kees hebben we leren kennen tijdens onze fietsvakantie in Denemarken. Met hun hebben we ook nog een fietsvakantie in Oostenrijk gedaan. Sindsdien komen we 1 keer per jaar bij elkaar. Het eerste jaar zijn ze bij ons geweest en hebben we de omgeving van Amersfoort aan hun laten zien. Vorig jaar zijn we bij hun in Hoogerheide geweest en hebben daar gefietst. Dit jaar hadden we afgesproken ergens anders heen te gaan en dat is Beekbergen en omgeving geworden. We hadden een hotel in Beekbergen "De Smittenberg" een leuk en goed hotel van waaruit we zijn gaan fietsen. Zaterdag hebben we 70 kilometer gefietst, via Hoenderloo, over de "Hoge Veluwe" even het park uit naar Otterlo waar we heerlijk op een terrasje wat hebben gegeten. En we onze watervoorraad weer konden aanvullen (erg warm). Via de uitgaan bij Schaarsbergen zijn we richting Loenen gefietst. Onderweg zijn we langs de Vrijenbergerspreng bij Loenen gefietst. Hier vindt je de hoogste waterval van Nederland. Verval van 15 meter.

Via Loenen over Oosterhuizen en Lieren weer terug naar ons hotel. 's Avonds genoten van een heerlijk diner. Daarna naar een nog steeds niet afgekoelde kamer.

Op zondag na een uitgebreid ontbijt zijn we vertrokken richting Hoog Buurlo en dan naar Assel. Assel is een gehucht van 12 woningen,een natuurbegraafplaats,een kapel (de Heilige-Geestkapel) en een uitspanning. Hier zijn we gestopt voor de koffie. Daarna besloten we van ons reisdoel Uddel af te wijken, en zijn we de Oranje route gaan volgen. Dit is nu nog met Oranje bordjes bewegwijzerde route mar de oranje borden zullen al gauw vervangen worden door knooppuntbordjes. De route is echt een aanrader via Hoog Soeren fiets kom je bij de Apeldoornseweg die je oversteekt en dan rij je zomaar de bossen van kroondomein Het Loo binnen. Werkelijk schitterend om hier te fietsen. Ook kom je bij paleis Het Loo uit. Hier zijn wij richting het centrum van Apeldoorn gereden, maar je kan ook weer terug naar Assel. Na in Apeldoorn gegeten te hebben bij Hotel et le cafe de Paris zijn we weer terug gereden naar Beekbergen om onze koffer op te halen en afscheid te nemen van Coby en Kees. Al met al een geweldig gezellig en leuk weekend.