zondag 28 juni 2009

De schoonheid van het verschil








Vandaag heb ik samen met een goede vriendin de "kunstvaarroute" gedaan in Amersfoort. Ik had voor haar verjaardag kaarten gekocht voor deze rondvaart. Het weer was prachtig, een matig zonnetje en nog net niet te warm. Om 11 uur vertrokken we vanaf de opstapplaats van de "Waterlijn" voor een uur durende rondvaart.
Om de 2 jaar wordt deze kunstvaarroute georganiseerd, dit jaar onder de titel "De schoonheid van het verschil" 14 koppels: dichters en beeldendkunstenaars moesten op basis van hun kunstenaarschap en de toegewezen plek op zoek naar wat hen verbindt.
Ik vond het een verrassende tocht met een aantal erg mooie uitwerkingen.

Indrukwekkend vond ik "Schoonheid van Verschil" een aantal kleine mensen die lopen op het water. Ze dragen bivakmutsen, vriend of vijand het is onduidelijk. Omdat ze op het water lopen hebben ze een rotsvast geloof in wat ze doen.

Mooi vond ik "Habibi", Liefste in het Arabisch met een bijzonder mooi gedicht:

Volg met de vingers
krullen van letters
in ander schrift

zeg nu habibi
proef met zachte tong
perzikzoete klanken

lippen van uiteen
herhaal habibi
hoor mijn liefste

vraag aan van dale
dit woord op te nemen
in het woorden boek


Gerard Beentjes


Daarna dit late verjaardagsfeestje afgesloten met koffie en appeltaart bij "Corazon"

foto 1: Treurende wilg van Theo van Delft
foto 2,3,4: Schoonheid van verschil van Elaine Vis
foto 5: Habibi van Nedim Kufi


alle foto's: © Wim Lagendijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor u reactie,

Wim Lagendijk