maandag 24 februari 2014

Roman (toelichting)

In mijn vorige blog :  'Debuut Roman" konden jullie mijn eerst roman Middelpunt lezen. Na aanleiding van dat boek kwamen veel reacties binnen, men name of het schrijven veel tijd heeft gekost.
Aan dit boek zijn vele jaren van onderzoek vooraf gegaan. Zo ben ik eerst in Rome, Wenen en Boedapest op zoek gegaan naar een geschikte locatie voor mijn verhaal. Na diverse plekken te hebben uitgezocht, zoals het Vaticaan , Prater en de donkere bars van Boedapest, kwam ik toch weer op Amersfoort uit. Daar weer verschillende cafe's en restaurants bekeken, waarna Coffee Corazon uiteindelijk heeft gewonnen. Wel heb ik daar verschillende keren observaties gedaan om te kijken of en hoe ik andere karakters in mijn verhaal kon inpassen. Uiteindelijk is dat een ouder echtpaar geworden. Ik wilde eerst een wat jonger stel gebruiken,maar omdat de vrouw een bekende was uit het dierenpark vielen die af. Natuurlijk heb ik daar ook alle taartsoorten uitgeprobeerd en de appeltaart kwam als winnaar voor mijn verhaal uit de bus.Ondertussen moest ik ook nog een geschikte plek vinden om de hoofdpersoon te laten doodgaan. Dat viel dus niet mee. Verdrinken door een val uit de rondvaartboot van de Waterlijn lag niet voor de hand. Stikken in een Amersfoortse Jan Hagel koekje was te gewoon. Toen ik ineens op het geografisch middelpunt van Nederland stond wist ik dit moet de plek worden. De meest logische locatie om een rol in het verhaal te krijgen was de Onze Lieve Vrouwtoren,deze staat er toch immers vlak naast.  Al met al praat ik dan al over een periode van drie jaar. Voeg daarbij dat ook nog gekeken is welke kleding de hoofdpersoon moest dragen en welk ondergoed, dan begrijpt u dat het een hele klus was. Omdat ik niet kon kiezen tussen Marlies Dekkers en  Prima Donna, heb ik het ondergoed weggelaten. Voor de bovenkleding geldt eigenlijk het zelfde, kleding van Only, Zara of Zeeman werd te lastig, ik viel te veel op als man in al die dameskledingzaken. Daarom staat er alleen iets over haar schoenen in het verhaal. Bedenk me nu dat ik het merk niet genoemd heb. Ik zal u verder niet vermoeien met alle literatuur die ik ook nog heb moeten lezen voor mijn boek af was.Meerdere mensen willen ook een vervolg op mijn boek, ik zal dat overwegen, maar ik wacht eerst de uitnodigingen voor het Boekenbal en de NS publieksprijs af voor ik daar toe over ga. 
"Writer's Block"

I get this writer's block, it comes as quite a shock,
And now i'm stuck between a hard place and the biggest rock,
In my own head consumed. I sit back in my room,
Its like the tapestries of life get tangled in the loom,
I'm like a butterfly, caught in a hurricane,
My pulse is quickening as my heart plays a new refrain 
Just Jack – Writer’s Block

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor u reactie,

Wim Lagendijk